tirsdag 18. mai 2010

La oss kalle en spade for en spade!

Jeg nærmer meg styggfort 30 år, og har lurt litt på hva jeg skal ønske meg til den store dagen. Jeg har funnet ut at jeg har det meste utenom det jeg kanskje trenger mest av alt, nemlig en spade. Ja, du leste rett, en spade. Du skal ikke undervurdere bruksområdene til en god spade. Jeg liker å tenke litt utradisjonelt og ”out of the box”, spaden jeg ønsker meg skal i hovedsak brukes til enten:

A: Slå meg selv hardt i bakhodet når det trengs
B: Grave et digert hull i bakken

Onsdag ble jeg lokket på fest av noen gode venninner på jobb. Det jeg trodde skulle være vårslepp i redskapsbua til B viste seg å være noe ganske annet. Hadde jeg ikke før satt foten innenfor dørkarmen ble jeg regelrett manhandlet av 4 damer, naglet fast i gulvet og munnen ble åpnet med en skrustikke. Trakten ble satt på plass og så pøste de på med sprit.
Alle som kjenner meg vet at jeg ikke kan drikke sprit. Jeg husker ikke helt om det var Whisky eller noe annet, men det var brunt og det gikk ned. Hadde jeg hatt en spade da skulle jeg sloss som en gladiator, men som nevnt så eier jeg jo ingen spade som kan brukes til dette formålet.
Full og sint tok jeg med meg T til byn. Jeg er litt usikker på når og hvordan vi kom oss dit, men jeg ser jeg har en taxiregning på visakortet mitt så jeg antar at vi tok en taxi.

Hva som helt skjedde på byn er fortsatt noe blurry, jeg har et vagt minne om at jeg på en livekonsert ble litt overrasket av å se en toppløs dame med indianerfjær synge for full hals. Jeg ble virkelig revet med og husker jeg svingte neven i luften mens jeg ropte fra fulle lunger ”YOU GO GIRL!!!”. En vennlig sjel bak meg pikker meg på skulderen og sier forsiktig, du det der er en mann… Her skulle jeg helt klart ha hatt meg en spade til å grave meg et digert hull.

Og apropos hull, de har jeg en del av fra den kvelden.

Jeg våknet torsdagsmorgen og leet forsiktig på øynene
- Hm, fint vær
- Har ikke vondt noen steder
- Skal snart reise på hytten
- HVA I HELVETE ER DET VARME OG HÅRETE SOM LIGGER INNTIL MEG??!!?

Jeg ligger i fosterstilling og tenker på spaden jeg ikke har og har lyst å grave meg et stort hull.

Telefonen på nattbordet ringer, jeg klarer så vidt å strekke meg bort å ta den, livredd for å vekke dette varme og hårete som ligger under dynen min.
Jeg: Hallo (hvisker)
Mamma: NOEN HAR STJÅLET BIKKJEN I NATT!!
Jeg: Takk og lov!

Mysteriet med det varme og hårete var herved oppklart.

Jeg slepte meg nærmest sjokkskada ut av sengen og gikk for å finne jakken for å sjekke finansene fra dagen før. Kjentes ut som et seriøst børskrakk. I lommen fant jeg en neve med russekort..hm…Recap, recap..Det begynner å demre…jeg ville så gjerne hjelpe noen søte russejenter med flere knuter i hatten mens jeg gav dem noen visdomsord om blomstene, biene og kondomer. Kan noen please GI meg en spade, trenger å slå meg selv hardt i bakhodet!

Jeg rusler ut i gangen og finner skoene mine i den underligste posituren, hvordan jeg har klart å komme meg inn døren og ta av skoene på den måten uten å pådra meg åpent beinbrudd er meg en gåte. Hælen på den ene skoen er helt sarvet og om jeg skal bedømme hullet på buksekneet så ser det ut som jeg har hatt en saftig trynings på en brosteinsbelagt vei…

Noe poeng med dette innlegget utover at jeg ønsker meg en spade finnes vel ikke….
30-års krise? Hånei du, ikke denne jenta…

tirsdag 11. mai 2010

Slik vinner man Sykle-til-jobben!

Jeg, eller det vil vel egentlig si Vi, har meldt oss på sykle-til-jobben. Dobbel-LOL tenker du vel, og det gjør du rett i. Hvem er vi? En lystig gjeng med kontorrotter med et vinnerinstinkt som ikke en gang er sunt for den kinesiske landslagstreneren i turn.
I helgen var Vi på hyttetur for å bånde, share & care, populært også kalt teambuilding. Vi synes det passet bra å innlemme sykle-til-jobben-aktiviteter på en slik tur og jeg har tatt meg den frihet å lage en liste over hva man kan gjøre for å få registrert noen aktive minutter.
Reglene for minuttregistrering er klinkende klare:
Sitat fra Sykle-til-jobben på Facebook ”Aktiviteten som registreres skal i utgangspunktet være av moderat til høy intensitet, det vil si at man blir litt svett og andpusten”



Pkt .1
Drikk øl: 960 minutter


Vi begynte tidlig for å sikre oss tilstrekkelig med minutter. Vi begynte kl 13:00 og fortsatte til ca 06:00 neste morgen.


Om man blir svett og andpusten av å drikke øl?
Selvsagt! For det første blir man ganske svett av å sitte i solveggen, og for det andre så er det vanskelig å puste mens man tuter øl.






Pkt.2
Spill TP: 120 minutter

Jeg skal love deg at gutta ble svett når jenta knuste dem i TP fredagskvelden, temperaturen var høy og resonnementene lange. Jentene på sin side fikk åndenød når det var tid for revansj lørdagkvelden og vi led et ydmykende tap. Å ha åndenød er jo praktisk talt synonymt med andpusten (kjennes i hvertfall slik ut når jeg sykler til jobben) så dette telles helt klart som en aktivitet.

Pkt.3
Bær en sjef: 40 minutter

Er litt usikker på hvordan jeg skal forklare dette, men bildene taler for seg selv. Så hva venter du på? Finn sjefen din, plukk ham eller henne opp, og ta deg noen runder i kontorlandskapet.






Pkt.4
Kverk en busk: 3 +20 minutter (3 for aktivetet og 20 for latterkrampe)

Denne er kanskje best å kombinere med Pkt.1. Slik er fremgangsmåten:
Ta for deg en busk og tenk på din verste fiende, ta rennefart (minst 20 meter), lukk øynene, håp på det beste og HOPP! Det ble en litt lei avslutning på denne øvelsen da busken som i dette tilfellet ble valgt til syndebukk tilfeldigvis hadde Pærebrann og at dette smittet over på telefonen til Østis. En Apple med pærebrann er ganske alvorlige saker skal jeg si deg, usikkert om reiseforsikringen dekker dette.




Pkt.5
Heis en kollega i flaggstangen: 10 minutter

Denne korrelerer også sterkt med Pkt 1….






















Pkt.6
Se en busk blomstre: 0 minutter

Hvor så inn i granskauen jeg enn prøvde å bli svett og andpusten av å stirre på denne blomsten så gikk det bare ikke. Men fin var den! Hadde noen gode samtaler! Ikke gå helt opp i pkt. 1, da begynner plutselig ting å bli komplisert…

Håper du har fått noen nyttige tips til hvordan du skal vinne sykle-til-jobben.
Husk: Det viktigste er ikke å delta, men å vinne!

lørdag 17. april 2010

Kan noen lage middag til meg?


Har du ofte problemer med hva du skal finne på til middag? Det er du ikke alene om, jeg synes det er dagens største utfordring. Det er alt for mange valg og avgjørelser som skal tas. I tillegg hater jeg å gå på butikken, og da mener jeg HATER. Jeg har fått bemerket at hatet mitt sikkert både har et navn og en diagnose, men nok om det.



Hos oss er det alltid mannen som lager mat. Årsaken er i grunnen enkel, jeg kan det rett og slett ikke. I tillegg skaper det jo noen utfordringer når det jeg hater mest utenom å gå butikken er å lage mat. Det sier vel seg selv at jeg ikke er verdens mest lærenemme elev.


Til tross store forskjeller mellom min bedre halvdel og meg så løser vi middagsproblemene i fredelig harmoni hvor han ganske enkelt handler og lager mat hver dag. Jeg har hørt han mumle noe om husfreden mens han står på kjøkkenet av og til, men jeg hører så dårlig på det øret at jeg egentlig ikke forstår hva han sier. I tillegg så har jeg oppdaget at når man snakker om mat og matlaging på sognedialekt så er det praktisk talt umulig å forstå noen ting som helst.



Slik som dette har vi hatt det i årevis hjemme hos meg og det lille jeg hadde av matkunnskaper da jeg flyttet sammen med min bedre halvdel har gradvis blitt visket ut av hukommelsen.
Sjokket var derfor stort når han plutselig fortalte at han skulle 1 uke til USA! En hel uke for faen??!! Du kan jo ikke bare gjøre det, hvordan skal jeg da få laget meg middag??!! Herregud, jeg gikk å gruet meg i ukesvis og tryglet om at han skulle bli hjemme eller eventuelt ta meg med. Men sjefen hans viste liten forståelse i min argumentasjon om å få være med fordi jeg trengte middag. Vurderer å saksøke både mannen og sjefen hans!




Dag 1 og 2: For å få et avbrekk i min traumatiske hjemme-alene-tilværelse tilbrakte jeg kvalitetstid hos min mor. Jeg sørget jo selvfølgelig for å besøke henne i middagstiden slik at oddsen var størst, og mamma sviktet ikke. Middag ble det, men ut i dag 2 begynte jeg å forstå at hun var begynt å gå lei meg, og hintet om at jeg skulle gå. Av taktiske årsaker så valgte jeg slukøret å planlegge middag på dag 3 hjemme hos meg selv, er jo dumt å bruke opp min mors goodwill så tidlig i uken, helgen er jo tross alt ganske lang.


Dag 3: ble det pasta&pasta, en ganske interessant middagsrett som består av pasta og *trommevirvel* pasta. Jeg var avansert og tilsatte litt salt og smør slik at driten faktisk smakte noe annet en gummi. Dag 4, nå er du vel spent? Pasta&pasta, yammiJ


Dag 5: kjente at jeg var klar for noe med konsistens og litt smak og fant til alt hell og lykke en grandis i frysen, HURRAMEGRUNDT! Jeg satt pizzaen i ovnen og glemte hele greien, middagsresultat svartsvidd grandis.


Dag 6: kjøleskapet er helt tomt, jeg tuller ikke når jeg sier at det er tomt. Jeg hadde 2 øl og en krukke med sylteargurker. Og selv om jeg var ganske desperat så fristet sylteagurker svært lite. Men hey! Det er jo mye god mat i god drikke er det ikke? Middag: 2 øl


Dag 7: Nå skal jeg trylle, fordi jeg har jo tross alt annen å gjøre enn å lage mat! Heldigvis lar jeg meg ikke påvirke av dumme TV-reklamer. Jeg tror Fjorland ferdigmiddag er spesiallaget til meg. Kjøttboller, nam nam, endelig noe kjøtt, har jo nesten ufrivillig blitt veggis denne uken. Stappa alt inn i mikroen og tok en dobbelsjekk av hvordan det skulle tilberedes og måtte litt overrasket ta tyttebærsyltetøyet ut av mikroen, skulle visst ikke inni der den! Takk fjorland for at dere selger mat for Dummies. For et herremåltid, jeg var utrolig stolt og kry over resultatet og vurderte å melde meg på MasterChief med Hellstrøm. Tenker jeg hadde slått sokkene av mannen!



Islendingene hater meg! De måtte jo selvfølgelig skru på den jævla vulkanen sin slik at min bedre halvdel ikke kommer seg over dammen til Europa! Må dere brenne i helvete jævla islendinger! Hva har dere tenkt jeg skal gjøre nå da? Mannen ringer på kvelden, han forlenger USAoppholdet sitt med 1 uke. Om ikke DET er skilsmissegrunn så vet ikke jeg!! Jeg slengte på røret og har ikke snakket med ham siden, driver og pakker tingene hans i en bag og setter det på parkeringsplassen. Naboen tror jeg er blitt gal, helt til jeg forklarer hvor rasjonelle handlingene mine er. Nå er de veldig forståelsesfulle og snakker til meg med barnslig stemme mens de stryker meg på hodet.



Dag 8: OMG, OMG, skal på vorspiel og har dårlig tid. Sa til noen kollegaer på jobben at jeg hadde planlagt BigOne til middag og fikk et tips om at den skulle stå i litt lenger enn Grandisen. Jeg lærte at ”litt” er et relativt begrep og at jeg ikke rekker å dusje mens pizzaen står i ovnen. Resultat svidd BigOne. Jaja, ikke så farlig, skal jo drikke masse øl senere så blir jo mett!


Dag 9: Endelig litt flaks som kommer min vei, mamma har bursdag og har invitert på middag, yey!



Jeg begynner å bli jævlig tynn og jeg mistenker at jeg mangler noen vitaminer, håret har begynt å ramle av. Kanskje jeg brygger på noe?
Nå er det 5 dager til mannen kommer hjem og jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Så om noen føler for å gjøre en god gjerning så hadde jeg blitt veldig glad om noen ville ta med noen middagsrester til meg eller invitere meg på middag…..pliiiiis, jeg er så grådig sulten





tirsdag 23. februar 2010

Hvem faen kjøper TV på vannskadesalg?

Jeg skulle leke perfekt datter på lørdag og bistå min mor med å kjøpe ny TV. Hennes 7 år gamle plasma hadde begynt å bli en fare for liv og helse. Jeg var jo livredd for at arven min skulle gå opp i røyk, så ny TV måtte det bli.

Elkjøp har jo disse fantastisk fine tilbudsavisene sine som Postman Pat spammer postkassen min med, og der fant jeg en finfin TV som ville passet perfekt. Sjekket lagerstatus på nettet og til min forbauselse så hadde de faktisk på lager på Elkjøp i Åsane. Litt langt for en hjemmekjær stuegris som meg, men hva gjør man ikke for sin mor?



Da vi kom frem trakk jeg pliktoppfyllende en kølapp og ventet på at en av de sleske selgerne med sidesleik skulle bli ledig. Hva er det egentlig med selgere og sleik? Er det virkelig nødvendig??? Jeg har jobbet på Elkjøp selv, men følte at presset for å endre hårfrisyre ble så stort at jeg sluttet før jeg skadet noen med saksen.

Da den sleske selgeren med sleik omsider fant det for godt å hjelpe oss viste det seg jo SELVSAGT at de var utsolgt. Flaks for ham hadde jeg glemt den store hagesaksen min hjemme og hadde kun en negleklipper i vesken. Jeg trakk pusten dypt og lurte på hvor lang tid jeg trengte for å maltraktere fyren med neglesaksen uten å bli oppdaget....



Mens jeg ladet negleklipperen så fant Sleip Sleik Selgeren ut at det var et passende tidspunkt å informere oss om at de hadde vannskadesalg på TV'er.

Jeg kjente at hjernen skiftet fil nærmest umiddelbart.....SALG!!!

Det magiske ordet, det fine med meg er at jeg ikke bare sparer ved å handle på salg, det er nesten som jeg tjener penger også. For helt ærlig, det er jo ikke store forskjellen på å spare og å tjene er det vel?

Men okey, det var jo faktisk min mor som trengte TV, ikke jeg. Var i grunnen godt fornøyd med min 40'' LCD-TV jeg. Selgeren må ha sett sulten i blikket mitt og slengte ut litt sånn tilfeldig...tar du 2 stykker så får du ytterligere 1000 kr i rabatt. WEEEEEEE, da har jeg jo tjent inn igjen 1/3 av årsavgiften på bilen tenkte jeg...

Og hvem som ramlet ut av Elkjøp med 2 stk 50'' flatskjermer kjøpt på vannskadesalg...

Jo, det var meg det.....

søndag 21. februar 2010

Er jeg en CopyCat?

Jeg styret og stelte med ny header her i forrige uke, og var i grunnen ganske fornøyd helt til en spurte om jeg jobbet for Ludo mobil, snakk om nedtur!
Jeg må jo bare si meg enig at det er en viss likhet her, selv om jeg selvsagt synes min er mye finere enn Ludo sin. Jeg kunne uansett ikke leve med copycat stempelet som jeg fikk og har brukt helgen, eller i hvertfall 20 minutter av den, til å lage en ny.


Så hva synes du om den nye? Orginalt nok? Eller fryktelig kjedelig?