onsdag 25. mars 2009

Gratis bildebehandlingsprogram

Mange har spurt meg om bildebehandlingsprogram og de fleste har hørt om Photoshop. Det de fleste ikke har hørt er at photoshop koster flerfoldige tusen i innkjøp (vi snakker minst 5 sifret beløp). Jeg skal nå teste et alternativ gratisprogram fra Picasa.

Du kan lese en arktikkel VG har skrevet her
Du kan laste ned Picasa gratis her

Programmet er på norsk så der finnes ingen unnskydninger.
Tenkte jeg skulle vise noen eksempler på hva man kan gjøre i Picasa.





Jeg har et bilde av pølsepelsen til oppe venstre, kombinasjon dårlig mobilkamera og skumring gjort at bildet ble ganske dårlig, jeg skal se hva jeg klarer å rette opp med Picasa.








Ett klikk på autofarger og bildet ble MYE bedre med en gang.








Her har jeg beskjært bildet og gjort det svart/hvitt.

2 tastetrykk, fungerer utrolig bra!















Her har jeg brukt en effekt som heter Sepia, får en litt solbleket effekt, lekkert

















Her er en effekt som heter bløtfokus, bildet får en "dreamy-look".
Denne effekten er knallfin å bruke på strykemerker slik at du ikke får en hard overgang mot underlaget.

Programmet er utrolig lett og bruke og navigere i og vil passe perfekt for en nybegynner. Inneholder flere nyttige og morsomme effekter, at det i tillegg er gratis hjelper godt på:)
Her er det bare å sette i gang, lykke til

3 kommentarer:

  1. Stilig Linn:-) Lastet ned...skal forsøke meg! Skal en tur innom Binders også tenkte jeg...må få fatt i det fotopapiret;-) Har kjøpt pute!

    SvarSlett
  2. Får det ikke til :-( Kan jeg ikke laste opp fra PC? Får bare fram bilde fra bloggen min????

    SvarSlett
  3. Du kan prøve følgende
    Fil - importer fra

    Du får da opp et "importfelt", klikk på "velg enhet" og velg "mappe".
    Da kan du bare browse deg frem til mapper eller bilder du vil importere.

    Håper dette løser problemet:)

    SvarSlett