fredag 14. august 2009

Svineinfluensa - et populært tema

Jeg laget et lite tulleinnlegg om symptomer på svineinfluensa her om dagen. Men innlegget har vist seg så populært at jeg tenkte jeg kanskje skulle skrive et seriøst innlegg om hvordan man kan UNNGÅ svineinfluensa.


Vi vet vel alle at ingen typer influensa er noe kjekt å få, men fugle- og svineinfluensa er to typer man spesielt bør forsøke å unngå.

Hva er oddsen?
Er du ikke syk enda har du faktisk gode prognoser, mest sannsynlig vil du ikke bli syk heller.
Om du er blitt syk, har du fortsatt gode prognoser.

For å sette ting litt i perspektiv, du husker fulgeinfluensaen sant? Faktisk var det bare 200 som døde av den. Til sammenligning dør omtrent 150 årlig av å få kokosnøtter i hodet.

Ikke host/nys rundt deg
Litt underlig at man i influensatider må minnes på god folkeskikk. Ikke host på folk, ikke nys på folk heller. Det beste hadde vært om alle bare sluttet å nyse og hoste, vi burde kunne ta til takke med et lite hark i ny og ne. Men om du absolutt MÅ nyse eller hoste så gjør det i albuen din.

Vask hendene
Vask hendene i tide og utide, bedre med en vask for mye enn en vask for lite. Men ikke la vaskingen ta overhånd, vasker du hendene 20-40 ganger om dagen lider du av tvangstanker, ta kontakt med fastlegen. Ikke nevn svineinfluensa, da får du ikke time.

Hånddesinfeksjon
Kjøp deg en og putt i veska, selges på apotek og enkelte parfymerier/dagligvarer. Får du uttelt på jobben, så er dette et skattefritt frynsegode.

Vaksine
Foreløpig finnes der ingen vaksine mot svineinfluensa. Enkelte bedriftsledere tror ikke på det og hamsterer tamiflu til de ansatte. Jeg tipper de får trekke dette av på skatten.

Imunitet
Svineinfluensa fungerer ikke som barnesykdommer. Har du blitt smitttet, kan du fint bli smittet en gang til. Så selv om du hører om noen som har fått svineinfluensa, ikke send barna dine dit for å leke.

Fortsatt mye du lurer på? sjekk ut pandemi.no

Gjør som meg, jeg reiste til Thailan, Kina og Hong Kong når fugleinfluensaen stod på som verst, i neste uke farer jeg til London. Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å overleve..

Nøff, nøff så lenge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar